Verksamhetsberättelse 2019

Ytterligare en säsong är avslutad för oss i BMK Kvasten. När jag tillträde som ordförande förra året hade jag en vision att tillsammans med styrelsen att klubben skulle fortsätta växa och att våra medlemmar ska få växa som spelare. Jag hade tankar kring att öka gemenskapen hos våra medlemmar och ge de möjligheter att utvecklas ännu mer som spelare. Vi började därför säsongen med ett steg 1 fokusläger där vi bjöd i badmintonspelaren Mattias Borg som nyligen tilldelades Jan Åhrbergs ledarstipendium för sitt arbete att utveckla badminton i Sverige. I februari kom Mattias Borg tillbaka för nytt fokusläger denna gång steg 2. Inför nästa säsong hoppas vi kunna bjuda in honom för fokuslägret steg 3.

Under säsongen har vi haft träningar tre dagar i veckan med totalt 12 pass. Passen hade inte gått att genomföra om det inte vore för våra eminenta tränare/ledare Åke, Oliver, Alva, Andrea, Destiny och Johan. Det gläder oss att vi har ett så bra gäng med ledare som tagit sig an uppgiften och gjort det fantastiskt bra. Styrelsen vet även att det finns flera medlemmar som uttryckt intresse för att vara ledare för våra grupper vilket glädjer oss. Aldrig har jag varit i sen sådan klubb med en så härlig gemenskap.

I mars 2019 tilldelades dessutom vår huvudtränare Åke Peterson Kalmar kommuns idrottspris för sitt engagemang i BMK Kvasten. Han kallades för en eldsjäl personifierad vilket vi inte kan göra annat än att hålla med om. Grattis till Åke!

Under året har vi även haft fem (5) Kvastar uttagna till SM, fem (5) kvastar uttagna till Svenska Cupen för att spela för Team Småland och som att detta inte var nog 14 (!) medaljer i DM. Utöver detta har våra medlemmar varit ute och tävlat hela säsongen med fina insatser och goda resultat.

Även denna säsong har vi haft ett serielag i Div 3 där vi tävlat mot flera olika klubbars seniorlag under året. Vi slutade på en sjätteplats. Något som är unikt för BMK Kvasten är att vårt seniorlag denna säsong haft en medelålder på cirka 16 år. Det är så roligt att se våra ungdomar ge sig ut och möta spelare som är både dubbelt så gamla som stora och prestera fantastiskt bra. Vi har även haft ett lag för våra ungdomar i Smålandsligan som även de placerade sig fint i tabellen.

I december genomförde BMK Kvasten Lusseslaget där BMK Fåken och BK Högsrum medverkade från Öland. Det var jämt in i det sista men i slutändan plockade Högsrum hem vandringspokalen.

Sedan tre år tillbaka har BMK Kvasten anordnat en egen tävling, Kvastenspelen, som detta år slog deltagarrekord med 181 spelare, väldigt roligt. Tack vare ett gott engagemang från styrelse, medlemmar och föräldrar fick vi ett mycket lyckat resultat och stor uppskattning från besökande klubbar. Inför nästa års arrangemang avser vi även utöka med D-klass. Årets Kvastenspel genererade även goda ekonomiska resultat.

Säsongen har givetvis inte enbart varit en dans på rosor. Under året har vi arbetat för att kunna stabilisera oss ekonomiskt och undersöka hur vi som klubb inte ska fortsätta gå med ekonomiskt underskott varje år. Vi har även inför denna säsong varit tvungna att avveckla den tävlingsgrupp vi införde förra året för våra ungdomar som satsar extra mycket på badmintonen pga. halltider. Inför kommande säsong hoppas vi kunna hitta en lösning men då det är hårt tryck på halltider i kommunen är det svårt. Som vi har det nu är det fullt i samtliga tävlingsgrupper vilket innebär att vi inte har möjlighet att erbjuda de i badmintonskolan plats i tävlingsgrupperna. Detta får vi kalla för lyxproblem men vi vill att alla som vill spela badminton ska få den möjligheten. Inför hösten kommer en motionsgrupp att starta upp då vi får flertalet förfrågningar om detta. Detta är även något som skulle påverka klubbens ekonomi positivt.

Under året har styrelsen varit på möten med Kalmar kommun för att planera för den tillväxt BMK Kvasten står inför och vi är med i en diskussion om annan träningshall till säsongen 2020/2021, mer info om detta kommer när det finns mer info att delge. Styrelsen har även medverkat på informationsmöte med Kalmar kommun om att ingå i ett projekt som kallas för ”Trygg och säker”. Detta arbete hoppas vi kunna fortsätta med under kommande säsong.

Inför kommande säsong planerar klubben att genomföra följande projekt

·         Spel i div.3

·         Spel i Smålandsligan

·         Lusseslaget 2019

·         Kvastenspelen 2020

·         Kvastens Klubbmästerskap 2020

·         Trygg och Säker

·         Starta upp en motionsgrupp på lördagar

·         Fokusläger med Mattias Borg steg 3

Vid pennan,

Josefine Manfred ordf BMK Kvasten säsong 2018/2019.

Uppdaterad: 10 JUN 2019 09:32 Skribent: Styrelsen

Kalmar Sportcenter, Smålandsgatan 21