Verksamhetsberättelse 2018

Sådär vänner, ännu en säsong avslutad, och ännu ett kliv framåt för BMK Kvasten, ett kliv som vi kan känna oss stolta över. Under året har vi sett hur vi ökad vår närvaro på SM och vid Svenska Cupen, och vi är nu den mest framträdande klubben i regionen numerärt och nivåmässigt på ungdomssidan, vilket understryks av flest uttagna i Smålandslaget och även för första gången på många år, en medaljplats på Ungdoms-SM.

Satsningen på ytterligare en tävlingsgrupp med mer fokus, mer intensitet för att matcha ambitionen bland våra mest erfarna tävlingsungdomar har gett utdelning, inte bara på SM och i Svenska cupen, utan har även resulterat i oproportionerligt med medaljer och pall-platser på regionala och nationella klassningstävlingar. Vi har öven sett hur U15 och U17 spelare redan nu hävdar sig väl bland seniorer på tävling och i seriespel, vilket lovar gott inför framtiden.

En framtida seniorverksamhet byggs underifrån, det finns inga genvägar. Inom ett par år kommer vi som förening att på allvar kunna utmana om spel på betydligt högre nivå i det nationella seriesystemet, det är ingen tvekan om att framtiden är vår om vi förvaltar våra möjligheter väl.

Det är därför viktigt att understryka, att samtidigt som våra högt rankade ungdomar fortsätter sin badmintonresa, är det centralt att vi också fortsätter det svåra arbetet med att lotsa in nya ungdomar i tävling. Detta kräver mycket arbete och prioriteringar. Det vi gör idag bestämmer hur vi som förening står oss om 5-10 år. Det är ett långsiktigt arbete som är helt avgörande för vår förenings utveckling och framtida status som tävlingsklubb.

Under året har vi även sett en betydande vidareutveckling av tränare och ledare. Vi har sett Johan komma in med engagemang som en ny och uppskattad ledare i badmintonskolan, vi har sett hur Josefin tagit över i tävlingsgrupp 2, och vi hade förutom Johan, även Oliver och Andrea på Smålandsidrottens grundutbildning i höstas. Samtidigt upplever vi ett genuin intresse bland våra tävlingsungdomar att ta på sig framtida tränaruppdrag inom föreningen, vilket både värmer och visar på den föreningskänsla som vi har i Kvasten.

Under året har vi återigen genomfört Kvastenspelen till stor uppskattning bland besökande föreningar och det har varit en fröjd att se det fantastiska lagarbetet bland funktionärer, ledare och föräldrar. Vi konstaterar nu att vi har ett stort antal duktiga funktionärer, vilket ger förtroende och mersmak inför kommande arrangemang.

Men säsongen har även inneburit utmaningar då vi ”drabbats” av dramatiskt krympt halltillgång under tiden Lindsdalshallen renoverats, vilken gett oss dåliga träningstider, vilken i sin tur påverkat både närvaro och ytterst klubbens ekonomi negativt. Av både praktiska och utbildnings-tekniska skäl är det inte möjligt att fylla på ad hoc i träningsgrupperna, då det skulle påverkar resten av gruppen negativt och binda upp tränaren. Följden har därför varit att vi i perioder haft för låg genomsnittlig närvaro i vissa grupper, något som måste fungera bättre i framtiden.

Som avgående ordförande känner jag dock en enorm tillförsikt inför den nya, föryngrade och enormt ambitiösa styrelse som valberedningen föreslår årsmötet, och jag tackar för mina år, både som styrelseledamot och som dess ordförande.

Med vänlig hälsning,

Mikael Elmlund - Ordförande BMK Kvasten 2017-2018