Verksamhetsberättelse 2017

Wow, vilket upplopp!

I de flesta långdistanslopp brukar ambitionen vara att hålla ut även på upploppet. För BMK Kvasten var det istället en tempo-växling uppåt som ägde rum. Med Kvastenspelen i början på maj tog vi som förening det sista steget i en kedja av ambitionshöjningar sedan 2011. Analysen är att det var en enorm succé. Vi har nu ett drygt halvdussin utbildade tävlingsfunktionärer inom föreningen, vi har stärkt relationen och utbytet med sponsorer och vi har skapat ett enormt kapital i goodwill, synlighet i media och förväntningar inför Kvastenspelen 2018.

Hela arrangemanget avlöpte i det närmaste perfekt och lämnade som grädde på moset ett överskott som kommer väl till pass inför den kommande säsongen. Låt mig återigen uttrycka hela styrelsens genuina tacksamhet till alla inblandade, tack!

Övriga ambitionshöjningar inkluderade ett nybörjarläger vintern 2016 i samarbete med Smålands badmintonförbund, utfört med elegans av våra duktiga ungdomstränare.

Utdelningen på tävlingsbanan har också fortsatt att öka med högt rankade spelare, oräkneliga klass-segrar, med tredubbelt antal uttagna Kvastar till Svenska Cupen i Uppsala och en fördubbling av antalet Kvastar vid kommande regionsläger i Malmö. Kort och gott, sportsligt, i den mån man kan mäta sådant, mår vi som förening väldigt bra.

Under säsongen 2017/18 behöver vi konsolidera det vi har uppnått. Med drygt 120 aktiva spelare kan vi inte expandera numerärt i nuvarande form. Det är därför inte styrelsens ambition att under säsongen introducera några nya projekt eller större förändringar, utan snarare att göra det vi gjorde i fjol, lite bättre och lite mer. Ett stort antal ungdomar i Badmintonskolan slussas in i tävlingsgrupp 1, vilket bereder plats för ett 20-tal nya spelare ifrån kön till vår Badmintonskola. Våra 3 tävlingsgrupper omvandlas till 4, där en mindre grupp U13-U15-U17 ungdomar med särskilt hög ambitionsnivå och kapacitet får ökade individuella utvecklingsinsatser.

Återigen, vi bygger ifrån grunden, vi bygger med våra egna spelare och vi satsar långsiktigt. Allt vi gör har ett framtida syfte. Vi är i dag extremt framgångsrika på ungdomssidan, få klubbar i regionen kan mäta sig med oss vare sig i bredd eller spets, och inom 5 år avser vi att nå samma position på seniornivå.

Planerade projekt på klubbnivå under säsongen är:

• Spel i division 3 för seniorer (Coach: Lena Jonsson)
  • Spel i Smålandsligan för ungdomar (Coach: Magnus Alvhamre)
  • Lusseslaget 2017 för nivå1-spelare
  • Läger för nivå1-spelare (i samarbete med Smålands Badmintonförbund)
  • Kvastenspelen 2018 för nivå3-spelare och seniorer
  • Kvastens Klubbmästerskap 2018

Tack alla fantastiska tränare, ledare och spelare i BMK Kvasten!

Tack för ordet!

Mikael Elmlund - Ordförande 2016-2017