Verksamhetsberättelse 2016

Kära Kvastenvänner, det är är som alltid väldigt hedrande att få summera en säsong med BMK Kvasten.

Vi har under säsongen, i enlighet med årsmötets beslut 2015 utökat verksamheten, och består idag av ca 120 medlemmar, varav drygt 100 är aktivt tränande i verksamheten. Under säsongen genomfördes ca 320 träningar, med en bra bit över 4000 deltagaretillfällen, vilket är en uppgång med drygt 25% jämfört med föregående säsong. Ett budgeterat underskott har reducerats genom större intäkter i medlemsavgifter och bidrag.

Trots denna expansion, så ringlar sig kön fortsatt lång till Badmintonskolan och vi har redan nu ett 40-tal hoppfulla i kö inför hösten.

Som snabbt växande organisation utsätts vi för ständiga vägval, dagliga utmaningar och stigande förväntningar internt så väl som externt. På fem år har vi gått ifrån uträknade och marginaliserade, till regionens mest livskraftiga och dynamiska Badmintonförening.

Nyckeln till att bibehålla vår positiva dynamik och uppåt-trend är att hålla fast vid våra formulerade målsättningar om kvalitet och fokus, och att ha en glasklar verksamhetside. Vi fortsätter att vara en tävlingsklubb som syftar till att erbjuda varje spelare i verksamheten optimala förutsättningar för att utvecklas som tävlingsspelare, oavsett förutsättningar, vi är till för våra medlemmar, och vi sätter alltid kvalitet före kvantitet.

För att åstadkomma detta har under året alla BMK Kvastens tränare slutfört minst Badminton 1B utbildning, inklusive nyrekryterade ungdomstränare. BMK Kvasten har också numera en närvaro i Smålands Badmintonförbunds styrelse för att påverka utvecklingen i regionen. Ett exempel på detta var initiativet till ett väldigt uppskattat breddläger i Jönköping i januari, där Kvasten deltog med en fullproppad buss ungdomar.

Men, medan vi under året fortsatt våra utbildningsinsatser i tränare-leden, rekryterat nya ungdomstränare och vidareutvecklat den operativa kvaliteten i hallen, så måste vi också säkerställa att organisationen runt träning och tävling fungerar optimalt i en växande och allt mer sofistikerad verksamhet. Vi behöver utveckla styrelsens arbete, fortsätta förbättra redovisningsrutiner, och få in fler kompetenser i organisationen. Därför breddar vi också styrelsen ytterligare och justerar upp våra budgetmål till en marginell vinst under kommande säsong.

En viktig beståndsdel i denna ambition är att Kalmar för första gången på många år hämtar hem en återkommande nationellt sanktionerad klassningstävling våren 2017, och att vi därmed erbjuds en bra introduktionstävling för våra nyare spelare samt på sikt också kan räkna hem en betydande inkomstkälla. Men detta innebär också stora krav på oss i Kvasten, och att helt nya kompetenser byggs upp; tävlingsledare måste utbildas, domarkompetenser säkerställas och arbetet med att utveckla relationen gentemot sponsorer måste intensifieras och särskiljas ifrån det ordinarie styrelsearbetet som ett pågående arbete, med inför styrelsen ansvariga resurser.

Men låt oss slutligen inte glömma vad vi faktiskt redan åstadkommit och tacka föreningens medlemmar och aktiva för alla fantastiska insatser under säsongen. Tack för oräkneliga klassegrar, tack för fina uttagningar och SM medaljer.

Men framförallt, tack för varje gång vi som ledare blir uppmärksammade av andra föreningar på hur enormt uppskattade våra spelare är på tävling och träningsläger. Tack för den fina gemenskapen i träningshallen, och för att alla så ovillkorligt ställer upp och stöttar varandra. Och tack till världen bästa tränare-team, Åke, Markus, Madde, Andrea och Destiny, stort tack!

Med Vänlig Hälsning

Mikael Elmlund - Ordförande BMK Kvasten

Styrelsen har under säsongen bestått av:

Mikael Elmlund Ordförande

Madeleine Peterson Kassör