Verksamhetsberättelse 2015

Så summerar vi ännu en framgångsrik säsong för BMK Kvasten…

Vi har varit lyckosamma i vår strävan att ytterligare höja kvaliteten på träningarna, både i tävlingsgrupperna och i badmintonskolan. Vi har alla, all anledning att känna stolthet för det som sker nere i hallen på kvällarna. Markus har etablerat sig som en uppskattad assisterande tränare till Åke i tävlingsgrupperna, och Madde har tagit över helhetsansvaret för Badmintonskolan och där assisterande tränare ifrån Alva med den ära. Faktiskt, med en entusiasm och ett ledarskap som inbringade Madde Svenska Badmintonförbundets ungdomsledarstipendium!

Alla vi andra bugar och bockar för den närmast ofattbar ära som detta faktiskt innebär, inte bara för Madde, utan också för oss som förening.

Men inget sker i ett vakuum, eller av en slump, och vi har under säsongen haft fem tränare och ledare på grundutbildning för barn och ungdomsledare, både i Färjestaden och i Oskarshamn. Vi har dessutom haft 3 tränare på Badminton 1 utbildning i Karlskrona, och vi har successivt stärkt kompetens och fokus på alla nivåer inom organisationen.

Både bredd och kompetents bland tränare är absoluta förutsättningar för allt annat vi vill åstadkomma. Och här fortsätter vi under kommande säsong att satsa, på bredd, i form av unga duktiga spelare som kommande säsong introduceras som nya assisterande tränare under en ansvarig huvudtränares mentorskap. På kompetens, genom att grundutbildning via SISU och Smålandsidrotten blir ett grundkrav för alla nya ledare, och minst Badminton 2 utbildning för redan etablerade tränare. Men extra viktigt är just satsningen på nya, unga ledare, det är nämligen nu vi måste forma framtiden Kvastenledare, inte sedan.

Som varje år har BMK Kvasten också tagit tydliga ytterligare steg på tävlingsbanan, både resultatmässigt och kvantitativt. Vi har all anledning att njuta av alla klass-segrar, men vi har kanske än mer anledning att känna stolthet över det faktum att BMK Kvasten idag har en bredd på ungdomssidan som ingen jämförbar klubb i regionen kan matcha, detta är vad som hela tiden sakta lyfter oss som tävlingsklubb och det vi kanske måste bejaka mer än något annat.

Förutom ett intensivt individuellt tävlande i hela södra Sverige har vi dessutom under säsongen framgångsrikt etablerat lag i seriespel, där våra U13 och U15 heroiskt kämpat i Smålandsligan, medan seniorerna under premiärsäsongen slog alla förväntningar och knep andraplatsen i division 3.

Men satsar man så kostar det, och vi har också dragits med ett betydande underskott i finanserna, något som måste åtgärdas. Även om vi under överskådlig framtid kommer att ha en stark finansiell bas med stora reserver så är det inte försvarligt att dras med återkommande underskott och styrelsen kommer därför att under nästa säsong både förbereda en årligt återkommande sanktionerad tävling för Kalmar som kan ge en betydande intäktsförstärkning med start säsongen 2016/17, samt söka de samarbetsavtal och sponsorintäkter som vi är övertygade om finns där ute i det lokala och regionala näringslivet.

Vi är en förening på framfart som väcker rättmätigt intresse både i regionen och hos Svensk nationell badminton och vi har under 4 år ökat vår ekonomiska kostym med närmare 500%. Detta kräver att vi inte bara elitsatsar i hallen, utan vi måste ta med oss samma inställning in i styrelserum, bland funktionärer och andra stödfunktioner som BMK Kvastens spelare är helt beroende av.

Därför kommer det att tillsättas en tävlingskommitté med projektansvar för egna Kvasten-arrangemang och vi söker även efter en marknadsansvarig som kan ta styr-åran när det gäller samarbetsavtal och eventuella relationer till sponsorer. Här faller ett stort ansvar på den större Kvasten-familjen, ett par hundra föräldrar inbegripet, vi måste fixa det här tillsammans. Vi vet att det finns oerhört mycket kompetens i leden så stig fram med just din erfarenhet och kompetens, för ungarna behöver den.

Med detta beaktat förslås årsmötet också att medlemsavgifter för första gången på några år på bred front justeras uppåt och vi avser att omvandla vårt lyckosamma samarbete med Fukuda om vår gemensamma klubbprofil ifrån en subventionerad post till en intäktsförstärkning i syfte att få marginal i verksamheten.

Vi har dessutom under den gångna säsongen antagit en kanske allt för försiktig hållning i gruppstorlekar och kommer därför att öka upp antagningen något i höst jämfört med tidigare, både för att beta av de långa köerna, men också för att ytterligare bredda ungdomsverksamheten. Här och nu, står det ett drygt 30-tal förväntansfulla unga i kö och hoppas på en plats BMK Kvastens anrika verksamhet till hösten, och det gör lite ont i hjärtat att hela tiden behöva säga nej. Därför kommer vi att bli något mer flexibla vid antagningen till Badmintonskolan än vad som varit fallet tidigare.

Men först ska vi ha sommar, med massor av individuell träning, med spelare i Visby för Gotlandsspelen, med ett jättegäng i Halmstad för Yonex Camp och med ytterligare ett gäng i Karlskrona på läger, detta medan vi får besök av Älmhult BMK i Augusti för träningsläger i Kalmar, allt för att komma förberedd inför nästa viktiga säsong.

Slutligen, ett välkänt faktum som skapat en hel del merarbete, ilska och uppgivenhet hos många av oss, är att Kalmar kommun beslutat skänka bort vår hemma arena Spelefanten till några skatare, och samtidigt i en stöt kasta mer än dubbelt så mycket pengar på dem, än vad BMK Kvasten totalt ackumulerat i finansiellt stöd ifrån kommunen sedan 1962.

Så är det mina vänner, och det är bara att gilla läget och vi byter därför träningslokal till Arenahallen i Kalmar Sportcenter.

Och därför säger jag inte, för första gången, ”vi ses i Spelefanten#, utan vi ses i Arenahallen!

Med vänlig hälsning,

Mikael Elmlund

Stolt Ordförande i BMK Kvasten

Styrelsen under året har bestått av:

Mikel Elmlund Ordförande

Mathias Lundetoft Kassör