Verksamhetsberättelse 2014

Verksamhetsberättelse BMK Kvasten Säsongen 2013/2014

Målsättningen som vi satte för oss själva för ett knappt år sedan var kaxig, att under året fasa in 55 ungdomar i tävling, hedra vårt ärofyllda arv och återigen bli en klubb att räkna med på tävlingarna runt om i regionen,
vad vi uppnått är så mycket mer.

Vi har deltagit i varenda relevant tävling i regionen, inte sällan som största klubb, med mängder av framskjutna placeringar och klassegrar. Vi har deltagit i räningsläger och gått ifrån mindre än en handfull, till ett 40-tal licensierade tävlingtsspelare på ungdomssidan, varav ett drygt 30-tal som redan slagit sig in på den nationella rankingen.

Vår nybörjarsatsning har fallit väl ut, en naturlig del av en medveten kvalitativ strategi att förbereda nya ungdomar för våra tävlingsgrupper. Dock konstaterar vi att vi inte kan möta det enorma intresset för Badminton i Kalmar och kön till att få vara del av BMK Kvasten ringlar lång. Men, vi måste behålla isen i magen. Ett medlemskap i BMK Kvasten ska vara en garant för ändamålsenlig träning, vettiga tider och rätt tränartäthet också framledes, kvalitet går alltid före kvantitet i BMK Kvasten. Vi hoppas dock att under hösten att kunna öppna upp ytterligare ett dussintal platser i badmintonskolan.

Extra stolta är vi också över våra kompetenta ungdomstränare och deras framgångsrika deltagande i Svenska Badmintonförbundets barn och ungdomsutbildning med just fokus på träning för de allra yngsta, vi avser att fortsätta även denna satsning på ledarsidan under nästa säsong med minst 5 stycken nya ledare genom U1 utbildning eller motsvarande, samt U2 utbildning för minst 2 tränare.

Som tävlingsklubb går vi nästa säsong till mötes med stark ekonomi, bred styrelse och ett stort mått av självförtroende på Badmintonbanan. Nu handlar det om att förädla den fantastiska talangpool som vi alla har att förvalta. Ledordet är fortsatt kvalitet och vi ska ta klubben framåt genom väl planerad och ändamålsenlig träning med kompetenta och välutbildade ledare, genom en stödjande organisation med en styrelse som representerar alla delar av föreningen och genom ett bibehållet fokus på tävling och tävlingsförberedande träning.  Vi anmäler också för första gången på många år både ett seniorlag och ett ungdomslag till seriespel, något att vara extra stolta över.

Ekonomi 2014
Varje enskild spelare i BMK Kvasten, oavsett givna förutsättningar ska ha optimala förutsättningar att förvekliga sin potential som tävlingtsspelare. Detta är vårt uppdrag och syfte som klubb.

I styrelsen har under säsongen
ingått:

Mikael Elmlund (Ordförande)

Johannes Gustavsson/Mathias Lundetoft (Kassör)

Åke Peterson (Huvudtränare, Ledamot)

Alva Heimdahl (Ungdomstränare, Ledamot)

Håkan Andersson (Ledamot)

Anita Åsenius (Ledamot)

Mia Sjöstedt (Suppleant, Valberedning)

Anette Persson (Suppleant, Valberedning)

Tack alla spelare, föräldra och ledare, det är, och ska alltid vara, en ära få vara en del av denna fantastiska förening.

Mikael Elmlund

Ordförande BMK Kvasten